Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
V sodelovanju z Društvom za gorsko kulturo
Največji tovrstni festival v Sloveniji poteka že od leta 2007 in je tudi član Mednarodne zveze gorniškega filma (International Alliance for Mountain Film). Poslanstvo festivala je vsako leto predstaviti bogat filmski program iz gorskega sveta ter ga obogatiti z obfestivalskim programom: predavanji, razstavami in pogovori.
Spoštovani!
Z veseljem sporočamo, da bomo lahko izvedli 22. Festival dokumentarnega filma – 22. FDF, prvotno načrtovan marca 2020. 22. FDF bo potekal od torka, 9., do torka, 16. junija 2020. Filmski program ostaja enak, vabimo vas, da si urnik filmskih projekcij ogledate na uradni strani festivala in v priponkah.
Festival dokumentarnega filma bomo izvedli ob upoštevanju vseh navodil in higienskih priporočil NIJZ za obisk kinematografov in gledališč:
- Število gledalcev na projekciji je omejeno, ob ustrezni medsebojni razdalji. Sedežni red ne velja, izločeni sedeži so ustrezno označeni.
- Nošenje zaščitne maske je v prostorih CD obvezno. Ko so obiskovalci v dvorani na svojih sedežih in ne prehajajo več med vrstami, je dovoljeno masko sneti.
- Med posameznimi filmskimi projekcijami so dvorane ustrezno razkužene in prezračene. Povečan je tudi časovni razmik med dogodki v isti dvorani. Prilagojen urnik filmov je že objavljen na http://www.fdf.si/images/junij/urnik_print.pdf.
- Obvezno je razkuževanje rok pred vstopom v dvorane.
- Obiskovalci v dvorane vstopajo posamično (ter izstopajo od prve vrste nazaj in od začetka vrste proti sredini).
- Garderobe niso na voljo. Oblačila lahko obiskovalci odložijo na sosednji sedež.
Dokumentarci se vračajo!
Junij ni takšen kot marec, sploh kar zadeva reproduktivno kino dejavnost v Sloveniji, kar pa nam letos, ob rahljanju korona ukrepov, ni jemalo elana pri snovanju nadomestnega termina. Dokumentarci bodo med prvimi znova osvetlili filmska platna, morda bo to celo prvi filmski festival v pokoronskem času oziroma v obdobju, ko se življenje poskuša vrniti v normalnejše tirnice, zagotovo pa bo to dogodek, ki bo film vrnil v svoje naravno okolje. Ponarodeli, trideset let stari slogan »v kinu nisi nikoli sam« lahko v tem trenutku pregnetemo tudi v »med ogledom filma nisi nikoli sam«. Med karanteno smo se namreč navadili na individualno gledalsko izkušnjo pred televizijskimi ali računalniškimi zasloni, sam pa sem v tem času najbolj pogrešal prav skupinsko gledalsko izkušnjo, ki se najlepše (in pravzaprav edino) manifestira v kino dvorani.
Junijski Festival dokumentarnega filma ne bo običajen filmski festival; to bo »festival distance«, odsotni bodo druženje, strokovna srečanja, izmenjava mnenj po projekcijah, toda nekatere stvari bomo kljub temu skušali ohraniti, npr. nagrade. Žirija bo v virtualnem prostoru razglasila zmagovalca festivala, najboljši film na temo človekovih pravic. Kar bo majhen, a pomemben prispevek k normalizaciji vsakdana. Skrajnosti imamo počasi dovolj, iz letošnjega programa jih simbolno povzemata predvsem filma Državniški pogreb in Čeljust. Prvi prikazuje masovno malikovanje umrlega vladarja, drugi samozadostnost virtualnega sveta in komuniciranja prek aplikacij. Povedano drugače, te vrste državniški pogreb leta 2020 zavoljo nujnega distanciranja niti ne bi bil izvedljiv, neosebnega spletnega komuniciranja pa si ne želimo oziroma ga imamo dovolj.
Simon Popek
vodja filmskega programa Cankarjevega doma
Tekmovalni sklop na temo človekovih pravic, Miti, ikone, mediji, Intimni portreti, Aktualni, družbenokritični, Retrospektiva
Prizorišča: Kosovelova dvorana, Slovenska kinoteka, Kinodvor
V sodelovanju z Amnesty International Slovenija
Festival dokumentarnega filma že več kot dvajset let prinaša raznovrsten vpogled v dogajanje v produkcijo sodobnega dokumentarca, prodorne in široko sprejete umetniške oblike, ki z aktualno obravnavo družbenih in političnih problemov posega v vse segmente življenja.
Festivalski sklopi
Tekmovalni
na temo človekovih pravic odstira akutne probleme sodobnega sveta, od pravic zapostavljenih žensk, manjšin, delavskih migrantov ali političnih azilantov, do ekoloških tematik ali verskega fundamentalizma. Ta sklop služi tudi kot opomnik vsem sodobnim množičnim medijem, ki številne pomembne in pomenljive zgodbe zaradi navidezne neatraktivnosti vse prepogosto potiskajo vstran.
Nagrado za najboljši film na temo človekovih pravic podeljuje Amnesty International Slovenije.
Aktualni, družbenokritični
Dokumentarci, ki se v marsičem navezujejo (in dopolnjujejo) tekmovalni sklop, vendar najpogosteje – tudi zaradi izdatnejšega produkcijskega vložka – prinašajo večje, medijsko bolj izpostavljene zgodbe.
Miti, ikone, mediji
Sklop prek filmov o inovativnih posameznikih, družbenih fenomenih, medijskih tematika ali nikoli raziskanih zgodbah osvetljuje popularnejše vidike sodobnega življenja in polpretekle zgodovine.
Intimni in globalni portreti
Prinašajo, kot sugerira naslov, majhne, skrbno stkane zgodbe, ki se lahko nanašajo bodisi
na posameznika bodisi na določen prostor ali čas.
Retrospektiva
Werner Herzog
Absurdi sveta
V letu 2018 smo dobili kar nekaj portretov in analiz kontroverznih političnih osebnosti; nekateri pripadajo preteklosti in zgodovinskemu diskurzu, drugi so še kako aktualni. Ker nočemo biti zgolj političen festival, bomo nekatere prihranili za druge priložnosti, npr. Ameriško darmo Steva Bannona ali Waldheimov valček Kurta Waldheima, in se osredotočili na večno aktualni vzhodni evropski zemljevid, ki je lani dobil tri izjemne prispevke o treh ključnih obdobjih sovjetske oz. ruske zgodovine. Proces Sergeja Loznice, zdaj že klasika FDF-ja, dokumentira Stalinov montirani proces z začetka tridesetih let; Srečanje z Gorbačovom Wernerja Herzoga, ki mu festival posveča retrospektivo, govori o obdobju glasnosti in postopnega konca sovjetskega imperija, medtem ko Putinove priče Vitalija Manskega pričajo o času, ko Putin še ni bil Putin, temveč očarljiv glasnik nove Rusije, ki je na prelomu stoletja z medijskimi nastopi znal pridobiti kronično nezaupljivega avtorja.
Da posamezniki, ki zganjajo teror, niso le politiki, po drugi strani sijajno ilustrira John McEnroe: Cesarstvo popolnosti, ki ameriškega teniškega genija ter njegovo kolerično teroriziranje sodnikov, nasprotnikov in občinstva ob igrišču predstavi sistematično, analitično, eruditsko. Podobno kot v filmu Viva Ludež hrvaško polpreteklo zgodovino sistematično, analitično in eruditsko obdelajo nekdanji asi Feral Tribuna, splitskega satiričnega časnika, ki bi jih znal intrigirati slovensko-ameriški Pozdrav iz svobodnih gozdov, čeprav dokumentarec Iana Soroke območje Kočevskega roga, eno najbolj bolečih in tendenciozno obdelanih področij po drugi svetovni vojni, predstavi v docela neideološki luči.
Vse bolj kričeče fanatični znajo biti tudi filmi z ženskimi zgodbami. Žlahtne izjeme seveda obstajajo, npr. Zasužnjena ženska, portret sodobnega sužnjelastniškega razmerja na Madžarskem, ali Ženski užitki, dokument hipokritskega sveta v razmerju do žensk in njihovih teles, da Džamiline ljubezni, lirične ode ženski v mačističnem, šovinističnem okolju, posnete po istoimenski kirgiški klasiki Čingiza Ajtmatova, sploh ne omenjam.
In če se vam bo v glavi zvrtelo od težkih tem, vam ponujamo Razglednice Igorja Bezinovića, intimno-epsko hvalnico ruralnemu življenju na Hrvaškem, od vasic na južnodalmatinskih otokih do istrskih in medžimurskih mestec na meji s Slovenijo, kjer avtorji in lokalni prebivalci v močnih dialektih predstavljajo vsakdanje absurde življenja na podeželju.
Simon Popek
vodja filmskega programa Cankarjevega doma
V pričakovanju ponovnega nastavljanja ogledala družbi
Letos sodelovanje slovenske Amnesty na Festivalu dokumentarnega filma vstopa v drugo desetletje; prvič je naša žirija najboljši dokumentarni film na temo človekovih pravic razglasila leta 2009. Pogled na vsebine filmov tekmovalnega sklopa tega desetletja nekako predstavlja tudi zrcalo dekade. Če se osredotočimo le na zmagovalne filme, so obravnavali posledice revščine in (neželenih) migracij, aktualne oborožene spopade, pravice deklet, osebne usode, ujete v mednacionalne spore, radikalizem, zgodovinske krivice in njihove posledice za današnji čas …
Tudi letošnji izbor tekmovalnih filmov uokvirjajo pomembne teme sodobnega sveta, med njimi vprašanje pravic žensk, ki so dobile z gibanjem #jaztudi nov zagon, in rasizem, ki mu zlepa ne zmanjka sape.
V sodobnem svetu, zaznamovanem s hitrim komuniciranjem, ne glede na to, ali z besedami, slikami ali posnetki, je zavzemanje ustvarjalcev dokumentarnih filmov posebno dragoceno. Odsev v zrcalu, ki ga ponujajo njihova dela, ni nujno všečen in vsekakor ga ni mogoče z očesom zajeti in v glavi »obdelati« na hitro. Je pa resničen. Terja nekaj prizadevanja: sili v razmislek in hkrati vzbuja (močna) čustva. Informacije, ki jih sicer lahko preberemo v poročilih organizacij za človekove pravice, kot je Amnesty, dokumentarni filmi s tega področja »oživljajo«.
Če je filmski ustvarjalec Robert Altman v snemanju filmov videl »priložnost živeti številna življenja«, bi torej za dokumentarne filme s temo človekovih pravic lahko trdili še več: da imajo možnost spreminjanja, celo reševanja življenj. Podobno kot vsi mi drugi zagovorniki človekovih pravic namreč dokumentarci na to temo pogosto razkrivajo, kar bi kršitelji želeli, da ostane skrito. Ko so kršitve razgaljene na številne mogoče načine – skozi ugotovitve organizacij za človekove pravice, novinarske prispevke, na knjižnih straneh ... ter, navsezadnje, skozi oko filmske kamere, se lahko boj za njihovo odpravo začne, dobi nov zalet ali vztraja naprej.
Tudi našo letošnjo žirijo lahko umestim v raznovrsten svet zagovornikov človekovih pravic. Oksana Sarkisova je direktorica mednarodnega festivala za dokumentarne filme s področja človekovih pravic Verzio v Budimpešti, besedila novinarke Kristine Božič jo jasno prikažejo tudi kot zagovornico človekovih pravic, energična upokojenka Irena Butoln pa skozi prostovoljno delo spreminja svet v svojem neposrednem okolju.
Preostane še vaš košček mozaika, spoštovani ljubitelji dokumentarnega filma. Želim si, da bi vas videno na letošnjem Festivalu dokumentarnega filma spodbudilo k ukrepanju: na naši spletni strani www.amnesty.si, na primer, lahko podpišete aktualno peticijo ali se naročite na naše e-glasilo ter ste redno obveščeni o spletnih in drugih akcijah za človekove pravice. Ali pa s svojim prispevkom podprete naše delo za dostojanstvo in enakopravnost, med drugim letos začenjamo delo na področju pravic starejših.
Nataša Posel
direktorica Amnesty International Slovenije
Nekako tako samoumevno, kot vsakemu poletju sledi jesen, se sredi drugega tedna novembra začne ena največjih kulturnih prireditev v državi. Naj gre za njen časovni in vsebinski obseg ali število obiskovalcev. Ljubljanski mednarodni filmski festival je za filmoljubce – nekateri si zanj vzamejo celo dopust – postal del rutine. Ženja Leiler, Delo
Največji slovenski mednarodni filmski festival, primerljiv z večjimi tovrstnimi v Evropi, ki v Ljubljano pripelje izbrane dosežke svetovne kinematografije in nagrajence najvidnejših festivalov (Cannes, Rotterdam, Berlin, Amsterdam, Dunaj idr.).
S podporo programa Evropske unije Ustvarjalna Evropa – MEDIA
Zakaj na liffe? Ker gledalcem ponujamo piko na i, to je poleg vse druge filmske infrastrukture komunikacija z ustvarjalci.
iz intervjuja Kaje Kovič s Simonom Popkom, Delo – Svet kapitala
Liffe vsako leto v kinodvorane privabi med 40.000 in 50.000 ljubiteljev dobrega filma ter tistih, ki želijo spoznati in spremljati svetovno filmsko dogajanje. Namenjen je vsem starostnim skupinam, od najmlajših, mladostnikov, odraslih in starejših ter tako poveže vse generacije. V prihodnje se bližamo že milijontemu obiskovalcu Liffa. Programski direktor festivala Simon Popek pripravi izbor izmed okoli 700 filmov, ki si jih ogleda med letom.
Festival je namenjen kar najširšemu krogu občinstva z najrazličnejšimi okusi za kakovostne art filme – za vsakega se najde kaj! Marjana Vovk, Vklop
Kako gledate na tiste, ki vzamejo dopust v službi, da grejo lahko na dopoldanske predstave Liffa?
Občudujem jih. In tudi vse druge: po naših raziskavah si ljudje na Liffu v povprečju ogledajo pet filmov. Vsako leto naredim spiske s številnimi kategorijami, s katerim si lahko ljudje pomagajo, če ne vedo, katere filme izbrati. Pri blagajni se namreč znajde kar nekaj ljudi, ki pridejo po vstopnice in povedo, da so prišli na Liffe, brez izbranih filmov. Zanje ustvarim te sezname kot pripomočke, za najbolj različno ciljno občinstvo: od tistih, ki imajo radi komedije, do tistih, ki so jim pri srcu npr. introspektivne drame.
Načeloma pa je Liffe namenjen najširšemu občinstvu in vsi pridejo, ker bi si radi ogledali kakovostni umetniški film z aktualnim sporočilom. Vedno rečem ljudem, naj si ogledajo vsaj en film iz tretjega sveta. V redni distribuciji si bodo namreč težko ogledali azijske, južnoameriške ali afriške filme. iz intervjuja Nadine Štefančič s Simonom Popkom, MMC RTV SLO
Ljubljanski filmski festival (od tod nastane posrečena in dvoumna kratica Liffe) simbolizira stičišče src in umov tisočerih ljubiteljev resnejšega filma z različnih delov sveta. Program je bogat in obisk konkreten, tako da se prevelike erozije okusa množic ni bati. Sergej Hvala, Stop
Festivalski sklopi
Perspektive, uraden tekmovalni sklop mladih režiserjev za nagrado vodomec Telekoma Slovenija, d.d.
Predpremiere, filmski vrhunci, odkupljeni za predvajanje po Sloveniji
Kralji in kraljice, dela prepoznavnih in nagrajevanih mojstrov sodobnega filma
Panorama svetovnega filma, festivalski favoriti s petih celin
Ekstravaganca, t. i. polnočni kino, prinaša raznovrstne, drznejše in žgečkljive vsebine
Kinobalon, 10 let samostojnega sklopa za gledalce od 5. do 14. leta; v sodelovanju s Kinodvorom
Evropa na kratko, tekmovalni program kratkega filma
Fokus
Posvečeno
Retrospektiva
Jedro in srce festivala ostaja sklop Perspektiv, posvečen prvencem in drugim filmom po navadi mladih režiserjev z vsega sveta; prav ta deseterica filmov se poteguje tudi za osrednjo nagrado festivala, vodomca. Ana Jurc, MMC RTV SLO
Liffe je tudi platforma za številne predpremiere. Maja Čehovin Korsika, STA
Festivalske nagrade
Vodomec (Kingfisher), nagrada režiserju najboljšega filma iz Perspektiv po izbiri mednarodne žirije; podeljuje glavni pokrovitelj Telekom Slovenije, d.d.
Nagrada občinstva zmaj najbolje ocenjenemu filmu
Nagrada FIPRESCI, mednarodna žirija svetovnega združenja filmskih kritikov in novinarjev
Nagrada za najboljši kratki film
Nagrada mladinske žirije Kinotrip
Festivalska prizorišča
Linhartova in Kosovelova dvorana Cankarjevega doma, Kinodvor, Kino Bežigrad, Kino Komuna, Slovenska kinoteka, Maribox, Mestni kino Metropol v Celju in Anton Podbevšek teater Novo mesto
Osrednje festivalsko središče: Drugo preddverje Cankarjevega doma
November je mesec za kino, za kar vedno poskrbi Liffe, ki tudi tokrat prinaša nekaj težko pričakovanih naslovov, ki jih sicer v slovenskih kinodvoranah zlepa ne bi videli. Pa tudi nekaterih dvoran v Ljubljani brez festivala zlepa ne vidimo tako polnih. Stop