Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Roke, ki me nikoli niso poznale je solo predstava v koreografiji Charlieja Brittaina v sodelovanju z performerjem in koreografom Milanom Tomášikom. Predstava je stkana iz razmišljanj o več vidikih, ki so implicirani v vprašanju, »kaj pomeni biti človek«.
Telo se razpre kot živi spomin, organizem, ki deluje v gostih, nabitih strukturah, prepletenih med kruto resničnostjo in minljivimi dimenzijami. Po trilogiji odmevnih solističnih del, Within (2006), Off-beat (2011) in Solo 2016 (2016), je to Tomášikova prva solo predstava, kjer je avtorstvo konceptualno in koreografsko deljeno.
14,00 EUR
12,00 EUR * * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Umetniško vodstvo in koreografija: Charlie Brittain & Milan Tomášik
Izvedba: Milan Tomášik
Izvirna glasba: Jakub Mudrák, Eduardo Raon
Oblikovanje luči: David Cvelbar, Janko Čief
Scenografija in kostum: Jasna Vastl
Fotograf: Vladimír Veverka
Produkcija: Flota, zavod, Murska Sobota
Koprodukcija: Cankarjev dom, Flota
S podporo: Scenario Pubblico (Katanija, Italija), Hrvaški kulturni dom (Reka, Hrvaška)
Predstava je nastala v okviru rezidence v Divadlo Štúdio tanca (Slovaška)
Almini večeri – Besedi na sledi
Na prvi Almin večer je dr. Andrej Blatnik povabil avtorico Agato Tomažič, s katero bosta odstirala zanimivosti popotovanj.
Agata Tomažič (1977) je avtorica knjige Zakaj potujete v take dežele? (Cankarjeva založba 2016), nagrajene s krilato želvo 2017, soavtorica Blodnika po Istri (Društvo za dolgovezenje, 2019) in več leposlovnih knjig. Njen najnovejši roman Čmrljev žleb (Goga 2022) je žanrski hibrid družinske sage in kriminalke, ki se dogaja v idilični gorski vasici Strmčnik. Pisala je za Delo in Poglede, zdaj pa dela za ZRC SAZU.
Almini večeri so posvečeni pogovorom s potujočimi pisatelji o njihovih in njim ljubih knjigah, o njihovih ljubih poteh in tistih, ki si jih še želijo prehoditi, pa tudi o glasbi, hrani in pijači njim ljubih krajev – ter je kaj malega morda ob tej priložnosti tudi poskusili.
Pisanje, ki ga bodo predstavljali Almini večeri, prinaša spremembe. Spremembe v bralcu, v njegovem razumevanju sveta, v svetu.
Brezplačne vstopnice
Predstava Tretja klet levo (predpremiera, prvotno napovedana v četrtek, 28. septembra 2023, ob 20. uri na Zajemu zraka), je prestavljena v Dvorano Duše Počkaj na oktobrski termin.
Premierno bo na ogled v sredo, 25. oktobra 2023, ob 20. uri z novim naslovom Na stežaj zaprta vrata. Ponovitve: od 27. do 29. oktobra 2023 ob 20. uri.
Kupljene vstopnice za predstavo Tretja klet levo je mogoče pri blagajni Cankarjevega doma zamenjati do vključno ponedeljka, 23. oktobra 2023. Hvala za razumevanje.
Da so družbena razmerja v 21. stoletju prešla meje »normalnosti«, ni treba prav posebej poudarjati. Vprašanje ob tem je, ali jih lahko kljub temu osmislimo tako, da znamo živeti skupaj in delovati za skupni cilj, ter predvsem ali to sploh iskreno želimo. Ali premoremo dovolj zdravo družbeno jedro, ki bi znalo vzpostaviti nove družbene temelje? In ko v boju z okoljskimi ekstremi »samozaščitniško« ravnanje narekuje beg ali umik v imenu varnosti, to obenem sproža občutke osamljenosti, izoliranosti in nemoči.
Vse te spremembe narekujejo omejitve in prilagoditve, kar kaže na klic po novi ureditvi, samoorganiziranju v načine sobivanja, avtonomne cone in komune. Predstava Na stežaj zaprta vrata vzpostavlja niz mogočih predlogov in načinov, kako ob različnih fizičnih omejitvah prostorov vseeno dosegati občutja svobode.
Francoski pisatelj Jean Paul Sartre v svojem delu Za zaprtimi vrati vzpostavlja temeljno vodilo, da smo peklensko obsojeni med seboj. Predstava že sama po sebi ponuja primer postapokaliptičnega interierja in eksterierja zunaj odra, ki ga naseli ter v njem sobiva entiteta somišljenikov, odmaknjenih od zunanjega sveta. Ob tem navidezno in dejansko preizkušajo prestopanje meja ter se soočajo z omejitvami skozi različne umetniške oblike. S svojo neposrednostjo ustvarjajo žanrski konglomerat, ki omogoča vzporedno branje osebnega in družbenega ter samosvojo interpretacijo vloge telesa v »novi« družbeni realnosti.
12,00 EUR
10,00 EUR * * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Ideja in koreografija: Branko Potočan
Soustvarjanje in ples: Anamaria Bagarić, Branko Potočan, Jana Menger, Tajda Podobnik, Tini Rozman, Veronika Valdés
Avtor in izvajalec glasbe: Goran Završnik / Gašper Selko
Oblikovanje zvoka: Blaž Flerin
Dramaturgija: Andreja Kopač
Oblikovanje svetlobe: Gregor Kuhar
Fotografije: Drago Videmšek
Video: Petra Hrovatin
Izvršna producentka: Mojca Ulaga
Produkcija: Vitkar zavod
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije in Mestna občina Ljubljana
Zgodovinski kabaret za pripovedovalca in harmoniko
V okviru Dneva odprtih vrat CD
Pripoved v kabaretnem razpoloženju sledi resnični zgodbi malega človeka, ujetega v primežu zgodovine. Življenje Štegerjevega deda Matije Zorca, peka iz Slovenskih goric, ki se je zaradi vojnih razmer večkrat znašel na napačnem bregu zgodovine, na odru zaživi v pesmi, pripovedi, performansu in videu ob virtuozni avtorski glasbeni spremljavi harmonike. Ta se vedno znova pojavlja kot osrednji motiv same uprizoritve. A harmonika ni zgolj inštrument, pač pa je nekakšen modus operandi, pribežališče, skrivališče, življenjska radost in tolažba v trenutkih, ko obstoj visi na nitki. Uprizoritev na presečišču gledališča, koncerta in pesniškega pripovedovanja se občinstva dotakne z jezikom srca, katerega razumevanje ni intelektualno pogojeno.
Brezplačne vstopnice
Zasedba: Aleš Šteger, besedilo, pripoved, zvočni učinki
Avtor glasbe, harmonika: Jure Tori
Režija: Jernej Lorenci
Video: Jan Cvitković
Produkcija: Cankarjev dom
V ponedeljek, 11. decembra, bo po predstavi Kvartet potekal pogovor z ustvarjalci. Sodelujoči: Jerca Rožnik Novak, Beno Novak, August Braatz, Sandi Skok in Magdalena Reiter. Pogovor bo vodila Andreja Kopač.
Kvartet je predstava za plesalko, plesalca in dve kameri. Raziskovalna ekskurzija je posvečena notranji in zunanji arhitekturi naših odnosov. Kameri v živo spremljata dogajanje, delujeta kot ogledalo in voajer; poudarjata in spreminjata to, kar je že vidno, ter razgaljata skrito.
Primarni postopki gradnje koreografije in same predstave so redukcija, podvojitev in montaža. Redukcija na najbolj osnovne elemente odnosa, giba in fizične bližine. Hoja, dotik, pogled, ki se sestavljajo v partituro kvarteta. Pogled dvojice, pogled kamer, pogled gledalca. Ter igra kot bistvo odnosa in samega akta uprizoritve. Igra mogočih kombinacij zreduciranih in ponovno razširjenih elementov. Središčna točka med telesom in dvodimenzionalno podobo je igra nasprotij med užitkom in nasiljem, sobivanjem in potujitvijo.
Fabricirana zgodba, prikazana iz različnih perspektiv, se razkriva občinstvu in omogoča spremljanje konstrukcije same odrske resničnosti.
Ideja za Kvartet je bila od začetka zelo enostavna: partitura za dva plesalca - dve živi telesi in dve kameri v živo. Hvalnica ljubezni in hkrati zapis razpada mini-ekosistema dveh posameznikov, ki preverjata meje svobode v odnosu do drugega.
Skozi proces se predstava razvija v nenehni razpetosti med različnimi protipoli, saj zadeva načine gledanja. Gledanja samega sebe, gledanja drugega, gledanja sebe skozi pogled drugega in seveda naslavlja gledalčev pogled - pogled občinstva. Kamera, čeprav vseskozi prisotna v naši družbi, je zgolj ogledalo in voyer, ki ustvarja paralelno fikcijo. Beleži in prevaja, gibanje akterjev pa razkriva plast nenehnega nastajanja, upanja na združitev in hkrati razpada.
- Magdalena Reiter, koreografinja
14,00 EUR
12,00 EUR * * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Koreografija in režija videa: Magdalena Reiter
Ples in soustvarjanje: Jerca Rožnik Novak, Beno Novak
Oblikovanje videa: Sandi Skok
Glasba: August Adrian Braatz
Scenografija: Urša Vidic, Maruša Mali
Kostumografija: Pia Gorišek
Oblikovanje luči: Mojca Sarjaš
Produkcija: Zavod Mirabelka
Koprodukcija: Cankarjev dom
Partnerja: KUD Qulenium, Adrian film
Fotografija: Darja Štravs Tisu, Urška Batistič
Zahvale: Janez Burger, Mateja Koležnik, Ana Pandur, Zavod Maska, Tina Dobnik, Anja Zag Golob
Predstavo sofinancira: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana - oddelek za kulturo.
Uvod v kompozicijo 21. stoletja
.abeceda [ansambel za novo glasbo] z rezidenčnimi in gostujočimi skladatelji
19.00
Predkoncertni pogovor
Moderatorka: Urška Rihtaršič
20.00
1. del
Program:
Eva Ostanek: Belerofontov let (krstna izvedba)
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina; Sebastian Bertoncelj, violončelo; Miha Firšt, kontrabas; Hana Žvagen, flavta; Anže Plesnik Zupanc, klarinet; Alenka Jezernik, tolkala; Tilen Draksler, dirigent
Otmar Taber: Dvom in upanje (krstna izvedba)
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Jules Monnier, viola; Anže Plesnik Zupanc, klarinet; Andraž Malgaj, harmonika
Fernando Egido: Parametric formalizations studies (krstna izvedba)
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina; Anja Kralj, violina; Jules Monnier, viola; Sebastian Bertoncelj,
violončelo; Miha Firšt, kontrabas; Lovorka Nemeš Dular, klavir; Alenka Jezernik, tolkala
***
2. del
Program:
Sean Quinn: bypass
Darcy Copeland: contaminant
Maximiliano Soto: FRAMED
Nastopajoči: Urban Megušar, violončelo
***
3. del
Program:
Opus I. _ compositions for .meta [Dré A. Hočevar, 2020/2021]
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina; Domen Kužnar, viola; Urban Megušar, violončelo; Brina Kren, saksofon; Jan Kopač, kitara
.abeceda [ansambel za novo glasbo] je zasedba mladih profesionalnih glasbenikov, ki se posveča izvajanju sodobne glasbe. Kot izvajalsko telo inštituta .abeceda, ki svoje poslanstvo vidi v vzpostavljanju in zagotavljanju pogojev za razvoj umetniških potencialov, je .abeceda [ansambel za novo glasbo] obenem tudi platforma, kjer dobijo skladatelji priložnost, da ustvarjajo, preizkušajo in predstavljajo nova glasbena dela.
Četrta izdaja koncertnega dogodka Recital prinaša tri koncertne sklope. V prvem bo .abeceda [ansambel za novo glasbo] izvedel deli Eve Ostanek in Otmarja Taberja, ki sta bili izbrani v okviru .abecedinega projekta Fundacija ter skladbo Fernanda Egida, izbrano skladbo z delavnice za kompozicijo percept.concept.percept VII. V drugem delu bo violončelist Urban Megušar izvedel dela letošnjih rezidenčnih skladateljev Seana X. Quinna, Darcy Copeland in Maximiliana Sota Mayorge.
Zadnji del koncerta bo posvečen izvedbi Opusa I. _ compositions for .meta [Dré
A. Hočevar, 2020/2021] skladatelja Dréja A. Hočevarja. Koncert bo uvedel predkoncertni pogovor s skladatelji.
Koncert nastaja v sodelovanju z Inštitutom .abeceda ter s podporo Mestne občine Ljubljana in Ministrstva za kulturo Republike Slovenije.
5,00 EUR
V drami Predsednice nastopajo tri upokojene čistilke, ki na obisku pri eni izmed njih skupaj preganjajo dolgčas. Skozi zabavne dialoge v pogovoru odpirajo teme tako avtrijske nacistične tradicije, lumpenploretarstva, seksualnih travm, fekalij, kot fantazij o svoji namišljeni prihodnosti. Uprizoritev v dramski tekst vstopa ravno skozi tematiko družbene trangresivnosti in užitka ob prestopanju družbenih norm, kar se pogosto pojavlja ravno tam, kjer družba svoje meje tudi jasno zapove (npr. krščanska ideologija morale). Užitek ob početju nečesa, kar je prepovedano, pa velikokrat s seboj prinaša paradoksalne občutke tako gnusa kot privlaka do dane situacije. Skozi namerno kršenje mej pa uprizoritvev določa ravno tisto točko, kjer predstava nagovarja gledalca. Odnos do gnusa in neokusnosti je zelo intimno čustvo, ki pa je neposredno povezano z ideologijo, kateri pripadamo. »Dober okus« je tako hkrati pojem, za katerega mislimo, da je nekaj popolnoma našega lastnega; hkrati pa je eksterna družbena norma, ki si jo delimo z družbo, v kateri živimo. V uprizoritvi liki čistilk naslavljajo identiteto hinavskega malomeščanstva, ki navidez tabu tem – kot so na primer fekalije – ne tolerira, a vendar v njih uživa, dokler ima za njihov izraz izgovor konteksta, ki postane alibi. Tako neka tema, ki bi na odru proizvajala predvsem občutek nelagodja, postane intrigantna in komična, s tem pa subverzivno vpisana v telo gledalca.
12,00 EUR
10,00 EUR * * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence
Trajanje: 90 minut
Režiserka: Nina Ramšak Marković
Prevajalka: Mojca Kranjc
Dramaturg: Milan Ramšak Marković
Scenografija in kostum: ustvarjalci predstave
Oblikovanje luči: Mojca Sarjaš
Igrajo: Žan Koprivnik, Sara Dirnbek, Miranda Trnjanin
Produkcija: Zavod Melara
Uvod v kompozicijo 21. stoletja
.abeceda [ansambel za novo glasbo] z rezidenčnimi in gostujočimi skladatelji
19.00
Okrogla miza, predkoncertni pogovor
Moderatorka: Urška Rihtaršič
20.00
1. del
Program:
Opus I. _ composition for .meta [Dré A. Hočevar, 2020/2021]
Nastopajoči
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Gašper Livk, kontrabas
Oskar Longyka, violina
Domen Kužnar, viola
Jules Monnier, viola
Neža Zupanc, flavta
Brina Kren, saksofon
Jan Kopač, kitara
Lovorka Nemeš Dular, klavir
-- premor --
2. del
Program:
Claudia Sofia Alvarez Cuba - gritos silentes
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina
Anja Kralj, violina
Jules Monnier, viola
Katarina Leskovar, čelo
Tilen Draksler, dirigent
Maximiliano Soto Mayorga - in Circuit lies - 7 microludes
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina
Anja Kralj, violina
Jules Monnier, viola
Katarina Leskovar, čelo
Tilen Draksler, dirigent
Darcy Copeland - c a s c a d e s
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina
Anja Kralj, violina
Jules Monnier, viola
Katarina Leskovar, čelo
Mauricio Valdes San Emeterio, elektronika
Tilen Draksler, dirigent
-- premor –
3. del
Maj Brinovec - Godalni kvartet št. 1
krstna izvedba
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina
Anja Kralj, violina
Jules Monnier, viola
Katarina Leskovar, čelo
Tilen Draksler, dirigent
Samo Vidic - Voicelessness
krstna izvedba
Nastopajoči:
.abeceda [ansambel za novo glasbo]
Oskar Longyka, violina
Anja Kralj, violina
Jules Monnier, viola
Katarina Leskovar, čelo
Tilen Draksler, dirigent
.abeceda [ansambel za novo glasbo] je zasedba mladih profesionalnih glasbenikov, ki se posveča izvajanju sodobne glasbe. Kot izvajalsko telo inštituta .abeceda, ki svoje poslanstvo vidi v vzpostavljanju in zagotavljanju pogojev za razvoj umetniških potencialov, je .abeceda [ansambel za novo glasbo] obenem tudi platforma, kjer dobijo skladatelji priložnost, da ustvarjajo, preizkušajo in predstavljajo nova glasbena dela.
Ne tretji ediciji koncertnega dogodka Recital bomo prisluhnili skladbam šestih skladateljev in skladateljic: Dré A. Hočevarja, Claudie Sofíe Alvarez Cuba, Maximiliana A. Sota Mayorge, Darcy Copland, Maja Brinovca in Sama Vidica. Koncert bo uvedel pogovor z ustvarjalci.
Koncert se izvaja v sodelovanju z Inštitutom .abeceda ter s podporo Mestne občine Ljubljana in Ministrstva za kulturo Republike Slovenije.
5,00 EUR
Trajanje koncerta: 120 minut, z dvema odmoroma
Javni sklad RS za kulturne dejavnosti
Izbor najboljših sodobnoplesnih miniatur na podlagi 31. državnega tekmovanja mladih plesnih ustvarjalcev OPUS 1 – Plesna miniatura 2023
Najprej je bila Črna luknja. Iz nje mlečna cesta. V torek se je po naključju odkrila Pot lepote. In ostalo je Nekaj lepega. Vmes je bil Tomaž Šalamun z minerali besed: Lepota človeka je dlje od zgodovine, In povsod je bil sneg in Janez mi je rekel za Andraža: razbij mu lepoto, njegova past je ... Prave barve, resnične in mične pa Metka Kraševec in njena najintimnejša dela. Lepota, ki govori sama zase. Kvantni preskok. Reši nas granatno jabolko, banana in cimet.
V telesu in plesu.
Brezplačne vstopnice
Avtorska predstava po motivih Cervantesovega Don Kihota
Prva gimnazija Maribor
Mentorica: Tatjana Peršuh
Mentor za gib: Dušan Teropšič
Oblikovalec svetlobe in scenograf: David Orešič; glasba: Borut Mori; tehnična podpora: Luka Jaušnik, Gaja Miholič; nastopajo: igralci: Jana Bjelobrk, Lena Hebar, Petja Golec Horvat, Špela Kežmah, Lara Mavrič, Jure Senekovič, Stella Pogačić
Predstava #HOTDONKI skozi formo fizičnega gledališča razmišlja o stiskah mladih, ki jih prinaša sodobni svet digitalnih odnosov, virtualnih resničnosti, izkrivljenih podob, nestvarnih pričakovanj in predvsem odsotnosti človeka kot celote. Kot bitja iz mesa in krvi z vsemi čudovitimi anomalijami. Je zgodba o osamljenosti in iskanju pristnega stika s sočlovekom.
Mladi ustvarjalci skozi predstavo odgovarjajo na vprašanje sodobnega viteštva in raziskujejo lastne mline na veter. Celotna uprizoritev temelji na vodilu, da če je don Kihot zblaznel zaradi prevelike izpostavljenosti viteškim romanom, ki poveličujejo pravičnost, solidarnost, junaštvo in še cel kup skoraj prežlahtnih vrlin, kdo in kakšni so potemtakem sodobni blazneži, ki so preveč izpostavljeni sodobnim »šund vsebinam« na Instagramu, TikToku, Facebooku in tako v neskončnost.
Brezplačne vstopnice