Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Voden ogled. Hod z Agato Zubel
Forum nove glasbe pripravljamo letos četrtič in če smo lansko leto »menjali paradigmo«, potem se je zdelo prav, da letos poizkušamo s sintezo. Tako smo prvi dve leti v goste kot kuratorja povabili dva skladatelja, se nato predali izborom glasbenikov, da bi letos pomoč poiskali pri skladateljici, ki pa je hkrati tudi izjemna izvajalka. Za glasbeno preteklost je bilo značilno, da glasbeniški poklici niso bili deljeni – Bach je bil hkrati skladatelj in izvajalec, dirigent in čembalist, potem tudi organizator glasbenega življenja in glasbeni pedagog. Vse večja kompleksnost glasbenega stavka in potrebe po vrhunski profesionalnosti so vodile do specializacije glasbenih poklicev, celo do skladateljske žanrske specializacije (Chopin piše skoraj izključno klavirsko glasbo, Wagner in Verdi operno, Wolf samospeve). Vrhunec takšnih glasbeniških razločitev lahko odčitamo v 20. stoletju, ko se z nastopom modernizma zdi, da bi moral vrhunska, skoraj profesionalna znanja posedovati tudi poslušalec.
To pa že pomeni, da v takšni specializaciji ne gre ugledati samo uspehov, povezanih z neslutenim razvojem kompozicijske in izvajalske tehnike, temveč tudi sodoben zaton družbenega pomena sočasne komponirane glasbe. Prav takšna situacija je kolo zgodovine zopet pričela vrteti v drugo/novo smer – vse več skladateljev je danes tudi izvajalcev, skoraj vsi pa so svoji lastni notografi, založniki, programerji in promotorji. Skladatelj se ne more posvečati zgolj razvijanju svoje tehnike, iskanju novega materiala in grajenju strukture, temveč se mora znati dejavno postavljati v kontekst svojega lastnega okolja in širši družbeni raster.
Dobršen del tega lahko razpoznamo iz delovanja in opusa poljske skladateljice in pevke Agate Zubel, ki smo jo letos izbrali za kuratorico in skladateljico v žarišču. Zubel smo naprosili, da izbere program festivala, ki po eni strani odraža njeno glasbeno estetiko in po drugi vplive, želje, kontraste. Ker pa Agata tudi v svojem delu ne miruje, ni zavezana zgolj prediranju v absolutno glasbene strukture in se pogosto navdihuje pri fotografiji ali literaturi, je njene izbor postal izrazito širok in raznolik. To je bilo tudi njeno izhodišče, zato si je že od vsega začetka »svoj« Forum zamislila kot sprehod po različnih sodobnih glasbenih krajinah in tudi njenimi soočanji z nekoliko starejšimi usedlinami, pri čemer se ni želela predstaviti le kot avtorica, temveč tudi kot poustvarjalka. Tako si je kot izhodišče za naslove posameznih koncertov izbrala koren hod, ki ga srečamo tudi v nekaterih drugih slovanskih jezikih.
Generalna direktorica CD,
Uršula Cetinski,
svoje misli o prireditvah
in drugem aktualnem dogajanju
v CD in širše
strne v kratke zapise.