← Nazaj
02.02.2017

Gostujoče pero - Karmen Klučar

Karmen Klučar, direktorica tehničnega sektorja (foto arhiv CD)

Gostujoče pero na tokratnem blogu generalne direktorice CD Uršule Cetinski je direktorica tehničnega sektorja CD Karmen Klučar, ki je tudi tehnična vodja predstave Vojna in mir.

O pripravah in delu pri tej veliki koprodukciji treh osrednjih ljubljanskih gledališko-kulturnih ustanov, ki je tudi v tehničnem smislu presežna, je zapisala spodnje misli.

S scenografom, kostumografom in oblikovalcem svetlobne podobe Dragosem Buhagiarjem sva se prvič srečala v juniju 2016. Seveda so bili prej posredovani že vsi tehnični podatki, vključno z načrti Gallusove dvorane. Na tem prvem srečanju sva poskušala določiti tehnične zmožnosti odra, glede na zamišljen scenografski koncept predstave.

V drugi polovici septembra pa smo prejeli že vse načrte scenskih elementov, ki naj bi jih izdelali, ravno tako skice kostumov in referenčne fotografije manjših scenskih elementov, ki naj bi jih poiskali v fundusih slovenskih gledališč. Seveda ne smem pozabiti na lutke Napoleona, Kutuzova, carja Aleksandra … v nadnaravni velikosti.


Elementi, ki naj bi jih izdelali so bili:
- krogla premera 5 m

- ciklorama ali tristenska ograda, ki določa prostor dogajanja predstave in služi kot projekcijska površina


- pet velikih miz na kolescih, ki povezane med seboj tvorijo 12 m dolgo mizo (za slavnostno kosilo pri Rostovih),

- mostova, ki omogočata prehod iz prvega na tretji odrski segment, ko je drugi spuščen pod osnovni nivo odra,

- stopniščni elementi, ki omogočajo dostop do spuščenega segmenta odra,

- ograje, ki ograjujejo spuščeno platformo.

Drugo, predvsem pohištvo, pa naj bi našli v fundusih. Iskali smo omare, manjše stilne mize, stole, postelje … celotno sliko odrske postavitve dopolnjuje ogromno število rekvizitov, od steklovine, posode, jedilnega pribora, do pištole, sena, jelke in končno peteIina, ki ni pravi rekvizit, temveč član igralskega ansambla.

A naj se vrnem nazaj, na sam začetek nastajanja prestave. Vaje, sprva seveda bralne, so se začele 21. 11. v t. i. vadbenem prostoru 5. nadstropja Cankarjevega doma. Potekale so vsak dan, do božičnih praznikov.

2. januarja smo začeli s postavitvami scenografije, pripravo tehničnih elementov in odrske tehnologije ter pripravo svetlobnega parka za predstavo, saj je bila prva vaja načrtovana že naslednji dan. V decembru smo v redkih prostih urah, ko Gallusov oder ni bil zaseden, poskusno izvajali določene odrske premike in preizkušali določene posebnosti, npr. sneženje.

Na kratko lahko, s tehničnega vidika, predstavim potek predstave in uporabo odrskih elementov takole ter odrske tehnologije takole:

V prvem delu uporabljamo rotacijo, to je vrteči se oder znotraj osnovnega, premera 16 m. Za sam začetek predstave uporabljamo tudi pogrezalo na tretji orkestrski lameli in pomično ploščad za izhod igralca.

Med odmorom spustimo oder z vrtečim se odrom in ga umaknemo, pripeljemo osnovni oder, na drugo odrsko lamelo potisnemo dodatni vagon, ki ima že pripravljena mostova, vmes 35 praktikablov, kroglo, lutke, ograje in stopnice. Kroglo je treba obesiti na vleke, priklopiti 5 kW žarnico za njeno osvetlitev in napravo za meglo.

Na začetku drugega dela so igralci na drugi odrski lameli, ki je spuščena za 6 m, varovani z ograjo, ki je po vsej lameli (razen seveda na poziciji, kjer sta zgoraj mostova). V določenem delu se lamela dvigne do nivoja podesta v pododrju, kjer nekateri igralci zapustijo oder in se po stopnicah vrnejo na nivo odra.

Za izvedbo vseh scenskih sprememb na odru skrbi šest odrskih mojstrov in tehnikov, trije mojstri luči in tehniki, en video oblikovalec in asistent, dva tonska mojstra, en vodja predstave.

Glede na že ogromno število in raznovrstnost rekvizitov (25 kozarcev, 25 skled, 3 jušniki, 50 krožnikov, 75 kosov jedilnega pribora, 3 velike omare, 2 mizici, 2 postelji …) je bilo treba zagotoviti kar tri osebe, ki skrbijo, da so vsi rekviziti pripravljeni na svojih prostorih oz. jih v pravem in točno določenem trenutku podajo igralcem.

Kostumi so zasnovani tako, da ima ženski in moški del zasedbe osnovni kostum, čez katerega je mogoče dodajati nova oblačila ali del teh in tako nastane popolnoma nova preobleka.


Igralci imajo v povprečju tri preobleke, kar pomeni najmanj 75 kostumov. Veliko je res hitrih preoblek, saj traja le nekaj sekund, da se igralec znova pojavi na odru v popolnoma drugi preobleki. Poleg kostumov pa si je kostumograf zamislil še vrsto modnih dodatkov, ki kostume zaokrožijo v popolno celoto. Gospa Rostova pač ne more na ulico brez primernega klobuka in rokavic! Tudi nakit se mora ujemati z obleko. Za skladnost vseh kostumov in pomoč pri preoblekah skrbijo štiri garderoberke in garderober.

Oblikovanje maske ni posebej zahtevno, zato pa oblikovanje pričesk, lasulj, lasnih dodatkov, brk, brad, zalizcev zahteva prave mojstre svojega poklica, tri, če naj bom natančna.

Materiale, potrebne za izdelavo scenografije, kostumov in maske ter nabavo rekvizitov, nam je omogočilo 96 dobaviteljev.

Kot posebne efekte lahko naštejem odrsko in atmosfersko meglo, patent za razbitje steklenic in dve pripravi za sneženje. Za slednje, ki nas v pripovedi povede v zaključni del odrskega dogodka, potrebujemo kar 150 kg (ali 7 kubičnih metrov) gledališkega snega.