← Nazaj
15.09.2017

Oder. Podoba. Spomin.

Slikovno bogat knjižni zbornik intervjujev Patricije Maličev z vrhunskimi gledališkimi in plesnimi umetniki, ki so gostovali v Cankarjevem domu v abonmaju Veličastnih 7 (sezona 2016/17).

Izdajatelja: Časopina hiša Delo, Cankarjev dom; urednik: Ali Žerdin

Knjigo lahko kupite v Informacijskem središču CD ali naročite na E vstopnice@cd-cc.si.
Cena 10 EUR

 

 

 

Ko zavese padejo, ko orkester utihne

Zakaj je lovec iz Altamire risal bizone? Zakaj je faraon postavil piramido? Čemu David? Tvegajmo. Umetnost pripoveduje o minljivosti. To počne na način, da se hlapljivosti časa sama zoperstavlja. Lovca ni več, bizoni bodo obstajali večno. No, skoraj večno. Tudi če bo reka Arno spet zalila Firence, bo David ostal. Lennonove pesmi ni mogoče ustreliti. 

A če rečemo, da je umetnost ultimativna zmaga nad minljivostjo, zgrešimo. Če je kipec levjega človeka nastal pred 40.000 leti, je neandertalec nekaj tisočletij pred tem v Divjih babah igral na piščal. In najbrž tudi plesal. Umetnost je obstajala, še preden je postala trajen predmet. Obstajala je kot uprizoritev: kot obred, ples, predstava, glasba. 

Scenska umetnost se od vseh ostalih umetnosti razlikuje po tem, da ne more postati predmet. Natančen tonski zapis skladbe, ujet na gramofonski plošči, je opredmetena umetnina. Še tako dober zvočni in slikovni posnetek scenske umetnosti pa uprizoritve ne more »ujeti« v celovitosti. Če predmetna umetnost vsaj do neke mere presega minljivost avtorja, scenska umetnost obstaja le v trenutku izvedbe. Predstava nepovratno izgine, ko se zagrne zavesa, ples nepovratno izgine, ko orkester utihne. 

Zakaj ta knjiga? Zakaj je Sobotna priloga objavljala intervjuje in članke  kolegice Patricije Maličev o predstavah iz cikla Veličastnih 7 v Cankarjevem domu? Po eni strani gre za izjemne sogovornike. Za občinstvo niso zanimive zgolj uprizoritve avtorjev, pač pa so njihove zgodbe zanimive tudi za časopis. Scenska umetnost in časopis pa imata nenavaden skupni imenovalec – četudi je časopis materija, je njegova usoda v najboljšem primeru povezana z reciklažo. Časopis v resnici ni trajen. Zbirka pogovorov, speta v knjigo, omogoča, da tisto, kar so povedali avtorji umetnin, ki hkrati z izvedbo izhlapijo, ostane trajno. Zbirka fotografij, objavljena v knjigi, izbranim podobam zagotavlja, da fragmenti scenske uprizoritve ostanejo.

Ali Žerdin, urednik sobotne priloge dela

 

 

O avtorici Patriciji Maličev

Z novinarstvom se ukvarja od konca devetdesetih let, za Sobotno prilogo Dela pa redno piše od leta 2004. Časopisna dokumentacija pravi, da je v tem času v Prilogi objavila več kot petsto člankov. A gola statistika je varljiva. Patricija Maličev je lovka na trofeje. Mojstrica intervjujev se je v dveh desetletjih pogovarjala z najvidnejšimi osebnostmi svetovne umetnosti, znanosti, politike … Del trofej iz sezone 2016/2017 je zbran v tej knjigi.