Ivan Meštrović: erotična skulptura
Kosovelova dvorana
Termini:
8. feb. –
22. feb.

5, 3*

10-odstotni popust pri nakupu treh ali več vstopnic

Pri spletnem nakupu vstopnic za posamezne predstave prek www.cd-cc.si obiskovalcem nudimo 5% popust!

Ivan Meštrović: erotična skulptura

Cikel predavanj dr. Svetlane Slapšak ob razstavi Ivan Meštrović

 

Ljubezen in erotika sta zgodovinska pojma – spreminjata se v soglasju ali uporu zoper vsakokratna pravila, konvencije, cenzure, prepovedi, tabuje. Čeprav ima erotična skulptura Ivana Meštrovića samo dve komponenti – golo žensko in moško telo, lahko iz korpusa njegovih umetniških del beremo ideološki okvir, imanentno poetiko, pripadanje skupini ali skupinam, antropološki preskok, zgodovinsko perspektivo, utopijo. To ne pomeni, da se izogibam vsaki, posebej filozofski univerzalizaciji ljubezni in erotike, gotovo pa, da ne verjamem v »naravno« kot »večno« pri denimo psiholoških interpretacijah. Med drugim tudi in prav zato ker je Meštrović v svoje umetniško delo vnašal sodobno, novo psihologijo.

 

Restif de la Bretonne (1734–1806), pornograf, kronist pariškega svobodomiselnega življenja, založnik in skriboman, je med redkimi evropskimi avtorji, ki v značilnem razsvetljenskem kontekstu mislijo in pišejo o evropskem načinu ljubezenskih navad in vedenja kot o idealni prihodnosti Evrope – karkoli je že to predstavljalo v njegovi imaginaciji. Resno ga je prevzel Riga Ferejski, grški polihistor in politik, ki si je prizadeval za neko obliko balkanske federacije, potem ko bi se polotok popolnoma osvobodil od Turkov. Riga je v grščino prevedel Šolo delikatnih ljubimcev, osrednje delo Restifa de la Bretonna, z idejo, da je ljubezensko izobraževanje ključno za narod na začetku njegove nove zgodovine – enako kot dela iz kartografije, geografije, geometrije in matematike ter zgodovinopisja, ki jih je prav tako prevajal iz francoščine. Ideja kontekstualnosti in določene politizacije ljubezni kot oblikovanja državljana je veliko starejša od Meštrovića ...

 

V delu Ivana Meštrovića iščem znake in prežitke, arheološke kulturne sloje morda najbolj razburljivega segmenta srednjeevropske kulturne zgodovine: Dunaj in drugi kulturni centri cesarstva pred prvo svetovno vojno. Freud, Jung, Adler, jugoslovansko gibanje, ekspresionizem, secesionizem, spomini na panslavizem, nova fizika, nove tehnologije, nova hitrost, novi položaj ženske – vse to je področje umetniškega premišljevanja in delovanja. V teh okvirjih bom skušala brati Meštrovićevo ljubezensko in erotično utopijo.

 

Svetlana Slapšak

 

Generalna pokroviteljica razstave Ivana Meštrovića Telesnost in Erotika

 

Novo telo za novo psiho
Prihodnost je erotizirana preteklost
Odprto in zaprto telo
Komentarji | Število komentarjev: 0