2020 – SODELOVALNO GLEDALIŠČE

Našo gledališko koprodukcijo 2020 sem si ogledala že nekajkrat, v torek pa grem spet. Je dober primer t. i. sodelovalnega oz. snovalnega gledališča, kot smo takšne predstave poimenovali v slovenščini, v angleščini, od koder ta izraz izhaja, pa temu pravijo “devised theatre”. Kaj pravzaprav vse skupaj pomeni? Pomeni, da umetniška ekipa, se pravi režiser, igralci in drugi umetniški sodelavci, ne uprizarjajo vnaprej napisane drame ali kakršnega koli vnaprej zasnovanega besedila, ampak besedilo krojijo, ustvarjajo skupaj na podlagi različnih improvizacij in sodelovanj.

Najbolj znane gledališke skupine na svetu, ki so se predstav lotevale na ta način, so Frantic Assembly, pa Complicite, Wooster Group, pri kateri je dolgo igral tudi Willem Defoe, Cornerstone, Sojourn in še bi lahko naštevali. Te gledališke prakse smo se pogosto posluževali tudi v Slovenskem mladinskem gledališču, lep primer tovrstnega dela je bila Frljićeva predstava Preklet naj bo izdajalec svoje domovine, s katero smo gostovali na številnih uglednih prizoriščih po svetu, kanadski kritiki pa so predstavo izbrali celo za najboljše gledališko gostovanje iz tujine tistega leta, in sicer po tem, ko so nas naravnost oboževali na gostovanju v Montrealu.
 

Ekipa 2020 na ekspediciji v neznano

Princip dela, ki ga je izbral Buljan s sodelavci, mi je kot ljubiteljici gledališča, kot občasni dramaturginji, producentki, pa tudi povsem zasebno izjemo blizu. To ni enostaven postopek ustvarjanja, saj je zanj potrebna zvrhana mera medsebojnega zaupanja v ustvarjalni ekipi. Zato je ta tip dela značilen predvsem za gledališke skupine, ki dihajo skupaj, če se tako izrazim, manj pa za repertoarna gledališča, v katerih je uprizarjanje dram ali priredba klasičnih del bolj v ospredju. No, tokrat pa so igralci in igralke iz dveh repertoarnih gledališč stopili skupaj, povezani v enotno ekipo, ki se je pogumno podala na novo in neznano pot. Zvrhano mero znanja in srčnosti so v predstavo vložili tudi moji sodelavci iz Cankarjevega doma, naša tehnična ekipa, ki je gledalci med predstavo sicer ne vidimo, razen na koncu, ko se občinstvu prikloni skupaj s preostalimi ustvarjalci predstave.

Moj poklic je bil dolga leta takšen, da sem si gledališke predstave ogledovala po vsem svetu. Videla sem številne gledališke zvezdnike, ki ustvarjajo po evropskih odrih, pa tudi izjemno zanimive primere gledališč vsega sveta, od avstralskih staroselcev ter starodavnih japonskih in kitajskih gledaliških mojstrov do afriškega gledališča. Zanimivo pa je, da na svetu ni prav veliko kulturnih prostorov, ki bi se lahko pobahali s tako izjemnimi igralci, kot jih imamo v Sloveniji.
 

Igralci in igralke v predstavi 2020 so občudovanja vredni

Igralci in igralke v predstavi 2020 so res občudovanja vredni. Kajti v tej predstavi so presegli vživljanje v klasične dramske junake, poleg verbalnih, pevskih in telesnih spretnosti, ki jih potrebujemo v gledališču, kadar nastopamo, so v predstavo vpisali tudi svoj intelekt, razumevanje sveta, ob tem pa tudi bister humor, s katerim zapeljujejo množice gledalcev.


Igralska ekipa v predstavi 2020 je trop izjemnih gledaliških levov in levinj!

Zato imajo gledalci predstave 2020 občutek, da nevidna, četrta stena, ki v simbolnem smislu oder loči od avditorija, tu ne obstaja. Da smo pravzaprav skupaj v nekakšnem dialogu o našem življenju in planetu, ki pa, presenetljivo, ni prav nič travmatičen, pa čeprav se zaradi naše kratkovidnosti tali tisočletni led.

Uršula Cetinski
 

Značke
Najbolj brano

Prestavljene prireditve v CD, razstava Henrija Cartier-Bressona ostaja odprta

Življenje brez umetnosti je životarjenje

Nagrada naši spletni strani

© Cankarjev dom

Piškotki   Produkcija ENKI